Upravljanje C-dijelovima " Učinkoviti procesi naručivanja za C-dijelove
Kupnja robe u tvrtkama i poduzećima pravi je izazov svaki dan. Ovisno o vrsti i količini robe koja se nabavlja sklapaju se ugovori, ponekad i do nekoliko milijuna eura. Stoga ne čudi što su se odjeli nabave fokusirali uglavnom na velike projekte.
Unatoč svoj toj predanosti, ne smijemo zaboraviti mnoge male i naizgled jeftine artikle. Nažalost, ovi takozvani C-dijelovi zanemareni su u mnogim tvrtkama. No, upravo u tom području postoje brojne mogućnosti uštede. Čak i ako su cijene artikala relativno niske. Rado ćemo objasniti stratešku važnost upravljanja C-dijelovima i kako se potencijal uštede može u potpunosti iskoristiti.
Tvrtke i poslovni subjekti svakodnevno trebaju različitu robu i proizvode. To mora biti dostupno odmah kako se proces stvaranja vrijednosti ne bi prekidao i opskrbni lanac ne bi bio ugrožen, tj. lanac opskrbe do kupca. Vrlo je važno treba li nabaviti npr. stroj, određenu sirovinu ili razne sitne dijelove.
Različite skupine proizvoda imaju različite težine zbog svoje materijalne vrijednosti i važnosti za operativni proces. Pojam C-čestice dolazi iz ABC analize. Za točnu kategorizaciju koristi se ABC analiza. Tako se sva potrebna roba može razvrstati u tri klase (ABC dijelovi), s kojima se zatim pojedinačno rukuje i upravlja unutar poduzeća.
U ABC analizi, za procjenu se koristi količina koja se traži u određenom razdoblju i vrijednost robe koja se nabavlja. Distribucija količine i vrijednosti može izgledati ovako:
Klasifikacija pomoću ABC analize
Klasifikacija | Zajedničke značajke klase | Pripisivanje količina i vrijednosti |
---|---|---|
Dio A | Vrlo mali broj i velika vrijednost pojedinačnih predmeta. | 10-20% količine robe odgovara otprilike 70-80% vrijednosti robe. |
Dio B | Mali broj i prosječna vrijednost pojedinačnih stavki. | 10-40% količine robe odgovara otprilike 10-25% vrijednosti robe. |
Dijelovi C | Velik broj i mala vrijednost pojedinačnih artikala. | 50-70% količine robe odgovara otprilike 5-10% vrijednosti robe. |
U mnogim tvrtkama klasični C dijelovi su, primjerice, uredski materijal i MRO roba. Drugim riječima, proizvodi koji su potrebni za održavanje, popravak i rad. Međutim, higijenski proizvodi, zdravstvena i sigurnosna oprema i potrošni materijal također se smatraju dijelom C.
Budući da se C dijelovi, za razliku od robe kategorije A ili B, obično nalaze u nižem cjenovnom segmentu, često nisu nužno u središtu pozornosti nabavne službe. Ali s poslovne točke gledišta, to je velika pogreška.
To je zato što se prilikom narudžbe, osim vrijednosti robe, moraju uzeti u obzir i povezani troškovi obrade.
Drugim riječima, svi troškovi nastali kao rezultat naručivanja dijela C. Ovo uključuje sve troškove odabira proizvoda, odabira dobavljača, postupka naručivanja, primitka robe, raspodjele robe, distribucije robe, provjere faktura, računovodstva i arhiviranja.
Za dijelove A i B trošak postupka je u prosjeku oko 20% troška nabave.
Budući da je trošak nabave C dijelova znatno veći, trošak postupka često je višestruko veći od stvarne vrijednosti robe.
Cijena zahvata znatno poskupljuje kupnju.
Jednostavna kombinirana kliješta koja nudi dobavljač za 22 EUR koštaju tvrtku više od 100 EUR! Cijena ove narudžbe porasla je dakle pet puta. Ali to nije sve!
Kvantitativno, dijelovi C predstavljaju najveći udio robe koja se nabavlja. Kao rezultat toga, prosječna tvrtka često daje tisuće pojedinačnih narudžbi svake godine.
S pretpostavljenim, ali u praksi sasvim realnim udjelom troškova postupka od 89 eura i godišnjim obujmom od 6.000 naloga, samo troškovi postupka brzo se multipliciraju na 534.000 eura.
U najgorem slučaju, nabava C dijelova u tvrtki ili organizaciji nije centralizirano regulirana. U ovom slučaju, svaki odjel je više ili manje odgovoran za opskrbu potrebnim dijelovima C. Budući da odjeli ne koordiniraju jedni s drugima, isti proizvodi se naručuju nekoliko puta i od različitih dobavljača dijelova C. Stoga pregovori o cijeni praktički nisu provodi se, popusti se ne koriste niti se iznose postupno. Detaljno smo opisali ove i druge negativne učinke "divljeg" nabave u našem vodiču za divlju nabavu.
Cilj stručnog upravljanja C dijelovima je optimizirati nabavu potrebne robe i time smanjiti troškove za tu imovinu. No, ne radi se samo o postizanju bolje cijene proizvoda pri kupnji. Mnogo veća poluga za učinkovitu nabavu je smanjenje ponekad visokih troškova procesa. Stoga se upravljanje C-dijelovima ne tiče samo odjela nabave. Umjesto toga, trebali bi biti uključeni svi odjeli uključeni u proces nabave.
Osim toga, upravljanje C-dijelovima ne bi se trebalo koristiti samo u nabavi, već iu proizvodnji. Međutim, upravljanje dijelovima puno je lakše implementirati u industrijskom i proizvodnom sektoru. To je zato što je potreba za određenim elementima, kao što su vijci , matice , podloške ili kabelske vezice, izravno povezana s proizvodnjom.
U tu svrhu u proizvodnji se koriste automatske doze robe, prijenosni kontejneri ili Kanban shelf/bock sustavi. Uklanjanje robe, primjerice s Kanban police, tada se elektronički bilježi.
Zajedno s ključnim informacijama o trenutnim zalihama i planiranim potrebama, narudžbe se mogu kreirati automatski i na vrijeme u ERP sustavu.
Cilj je osigurati stalnu dostupnost svih potrebnih dijelova bez velikih troškova skladištenja.
Izvođenje carskih rezova još je teže u nabavi. To je zato što postoji mnogo više faktora u igri i stvarna potražnja se može planirati samo u ograničenoj mjeri. Zato želimo pobliže pogledati područje nabave.
Zbog složenih međusobnih veza, upravljanje C-dijelovima daleko je najveći izazov u nabavi. Pogotovo ako je nabava na ovom području do sada bila neusklađena. U ovom slučaju, postupni pristup uspostavi dijela C upravljanja pokazao se uspješnim u praksi.
Za promjenu postojećih procedura potrebne su jasne upute.
Ako su uključeni ljudi također informirani o tome zašto se nešto mijenja, prihvaćanje je znatno veće.
Preispitati postojeće sustave upravljanja.
Čak i ako tvrtka ima dobro funkcionirajući C-PART MANAGEMENT sustav, ima smisla s vremena na vrijeme detaljnije pregledati pojedinačne točke. Na tržištu koje postaje sve brže i brže, također je potrebno stalno procjenjivati dostupne opcije. To je jedini način da u potpunosti iskoristite mogućnosti optimizacije.
Učinkoviti radni procesi i elektronički podržane narudžbe tajni su recept za uspješnu tvrtku. No, čak i pri nabavi naizgled jeftinih sitnih dijelova treba biti oprezan. U određenim okolnostima troškovi procesa mogu eksplodirati, posebno u ovom području. Ti bi se troškovi tada morali prenijeti na kupca kroz cijenu proizvoda. Kao rezultat toga trpi konkurentnost poduzeća.
Implementacija učinkovite otopine C-čestica to svakako može spriječiti i drastično smanjiti troškove procesa. Međutim, C-dio optimizacija nabave nije samo izlog nabave. Naprotiv, svi odjeli koji se bave nabavom moraju biti aktivno uključeni. Samo na taj način osoba u nabavi može shvatiti zašto je serviserima apsolutno potreban kalibrirani mjerni uređaj. S druge strane, suradnici u nabavi mogu vjerodostojno objasniti zašto menadžment nabave favorizira određene alate, mjerne uređaje ili dobavljače.