
Elektromobilnost
13 ruj 2021
Elektromobilnost – Budimo zeleni i pritom uštedimo na porezu

Električna mobilnost nam sve više dolazi u svjest. To nije samo zbog toga što sve više proizvođača automobila na radiju i televiziji ili na velikim reklamnim panoima hvale prednosti svojih novih električnih vozila. Ne, i u cestovnom prometu električna vozila su sve više prisutna.
Električni automobili nisu izrazito zanimljivi samo privatnim osobama. Sve više tvrtki nabavlja e-vozila za svoj vozni park. To ima dobre razloge. Zahvaljujući državnim poticajima može se puno uštediti pri nabavi vozila i stanica za punjenje. No, dobri upravitelji voznih parkova imaju na umu i troškove održavanja svojih vozila. Po tom pitanju električna vozila su upravo nepobjediva. Rado ćemo vam otkriti daljnje informacije vezane uz temu elektromobilnosti.
Zašto elektromobilnost predstavlja budućnost
Mnogi ljudi kao i prije imaju odbojnost prema vozilima na električni pogon. Ne mogu si jednostavno zamisliti da njihov automobil nema jake motore s unutarnjim izgaranjem. No, dani motora s unutarnjim izgaranjem su definitivno odbrojeni. To ima više razloga:
Ograničena fosilna goriva

Čak i ako se stručnjaci ne slažu oko trenutka, zalihe fosilnih goriva su konačne i u bliskoj budućnosti će biti iscrpljene.
Potrošnja u industrijski razvijenim zemljama je smanjena, no zemlje u razvoju razvijaju sve veću potrebu za naftom čime se globalna potrošnja stalno povećava.
Zagađenje klime s CO2

Prilikom sagorijevanja nafte i naftnih derivata, uz druge štetne tvari, nastaje staklenički plin ugljični dioksid koji se smatra glavnim uzročnikom dramatičnih klimatskih promjena.
Tu dolaze i ogromni ekološki problemi koji nastaju vađenjem, transportom i preradom sirove nafte.
Tehnički razvoj kod elektropogona

Tehnički razvoj elektromotora i pripadajućih upravljača zadnjih godina napravio je divovske razvojne korake.
Zajedno s novim snažnim litijskim baterijama električna vozila su iznimno učinkovita i imaju praktične domete.
Električni nasuprot motora s unutarnjim izgaranjem – Dva pogonska koncepta u usporedbi
Pri kupnji novog vozila danas se postavlja pitanje, hoće li to biti vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem ili na električni pogon. Stoga smo detaljnije proučili najvažnije točke oba pogonska koncepta.
Motor s unutarnjim izgaranjem | Elektromotor | |
Onečišćenje okoliša | Unatoč čišćenju ispušnih plinova znatno onečišćenje okoliša ugljičnim dioksidom, mikročesticama i dušikovim dioksidima. | Klimatski neutralan pogon ako struja dolazi iz obnovljivih izvora. Proizvodnja baterija je energetski intenzivna što pogoršava ravnotežu CO2. |
Kompleksnost | Moderni i složeni motor s unutarnjim izgaranjem ima oko 2.500 dijelova stoga je vrlo osjetljiv. | Samo oko 250 dijelova. Spojka i sustav za ispušne plinove nisu potrebni. |
Razvijanje snage | Maksimalna snaga pri određenoj brzini. Potreban je ručni mijenjač. | Izuzetni okretni moment netom nakon pokretanja. Postoji samo jednostavan reduktor. |
Održavanje | Redovita zamjena ulja, filtera za ulje, svjećica, filtera za gorivo ili zupčastog remena odn. upravljačkog lanca. Zamjena spojke, filtera za čestice ili ispušnog sustava po potrebi. | Pogonski lanac u pravilu ne treba održavati. |
Klimatizacija | Rad rashladnog kompresora vodi do veće potrošnje goriva. Toplina grijanja je otpadni proizvod motora. | Hlađenje i grijanje je električno što vodi do smanjenja maksimalnog dometa. |
Ispravno punjenje električnog vozila
Zamorna tema o punjenju. Taj se razlog često navodi kada se ljudi pita zašto još nisu prešli na električni automobil. Sada se punjenje može obaviti brzo i jednostavno. Uz to postoje najrazličite mogućnosti ponovnog punjenja električnog vozila. A najbolje od svega: na mjestu za punjenje čak ne treba postojati posebna naprava za punjenje. U principu je dovoljna struja iz utičnice. No, ide još udobnije i brže:
Punjenje na mrežnoj utičnici

Ova mogućnost punjenja nije komplicirana i omogućava punjenje elektročnog vozila na svakoj uobičajenoj šuko utičnici odnosno CEE utičnici.
Kako se strujna utičnica ne bi opteretila energetskim potrebama vozila, u kabel je ugrađena upravljačka kutija (ICCB In Cable Control Box). Ovisno o tome koja je utičnica na raspolaganju, postupak punjenja može trajati jako dugo.
Punjenje punjačem Wallbox

Wallbox je fiksno spojen na električnu instalaciju i ovisno o rasporedu dovodnih vodova može osigurati snagu punjenja do 22 kW. Time se vrijeme punjenja znatno smanjuje, a vozilo je brzo spremno za uporabu.
Nakon priključenja Wallbox kabla na vozilo, punjač u vozilu prepoznaje koliko jako se strujni priključak može opteretiti.
Punjenje na javnim stanicama za punjenje

Javne stanice za punjenje u pravilu imaju utičnicu za standardizirane utikače „tipa 2“. Iz tog razloga je u vozilu potrebno imati kabel za punjenje koji s jedne strane odgovara priključku na vozilu i s druge strane ima utikač tipa 2.
Kabel s CCS ili CHAdeMO utikačem pričvršćen je samo na stanicama za brzo punjenje s punjenjem na istosmjernu struju.
Prednosti i nedostaci različiih mogućnosti punjenja
Većina vozača električnih automobila koristi privatni stup za punjenje ili Wallbox na kućnom parkiralištu. Uz to još imaju odgovarajući kabel za punjenje u vozilu kako ne bi ostali stajati s praznom baterijom čak i u nepredvidivim situacijama.
Prednost | Nedostatak | |
Strujna utičnica | Može se puniti na bilo kojem strujnom priključku. Neovisnost o javnim stanicama za punjenje. | Potrebna je upotreba kabla s ICCB-om. Postupak punjenja može jako dugo trajati. |
Wallbox | Punjenje u kućnoj garaži. Postupak punjenja odvija se brzo. | Wallbox treba vlastiti dovod. Instalaciju treba obaviti električar. |
Javne stanice za punjenje | Produljuje domet vozila. Postupak punjenja je brz. Djelomično je moguće besplatno punjenje. | Treba spojiti kabel za punjenje. Vozilo tijekom punjenja stoji na javnom mjestu. |
Koliko dugo traju vremena punjenja električnog automobila?

Koliko točno traje dok se električni automobil ne napuni do kraja, ovisi o različitim faktorima. Prvo je odlučujuće stanje punjenja baterije. Ako je baterija samo djelomično ispražnjena, ponovno punjenje će ići znatno brže nego kad je baterija potpuno prazna.
Zatim i kapacitet izvora struje za punjenje ima odlučujuću ulogu. Uz to je još potrebno znati da baterija vozila često može uzeti veće količine energije nego što strujni izvor može dati. Stoga Wallbox ili kabelski upravljač saopćavaju punjačima u vozilima koliko visoko se utičnica za punjenje može opteretiti.
Ako je izlazna snaga utičnice ograničena produljuju se vremena punjenja. Uz pretpostavku vozila srednje klase poput npr. ID.3 od Volkswagena s kapacitetom baterije od 58 kWh (kilovata po satu) to daje sljedeće rezultate vremena punjenja:
- Kod strujne utičnice s 3,68 kW punjenje traje 15,8 sati.
- Kod stanice za punjenje s 7,4 kW punjenje traje do 7,8 sati.
- Kod stanice za punjenje s 11 kW punjenje traje do 5,3 sata.
- Kod stanice za punjenje s 22 kW punjenje traje do 2,6 sati.